LEESAUTOBIOGRAFIE
Thuis
Toen ik nog een peuter was werd ik thuis niet voorgelezen, hiermee was ik alleen op school mee bezig.
Ik weet ook niet echt meer wat mijn smaak voor boeken was toen ik klein was. Ik herinner me vooral dat als het boek weinig tekst had, ik het wel wilde lezen (nog steeds zo).
Ik vond het toen al leuk om naar rap te luisteren. Ook was pop beluisterd in mijn klas. Ik herinner me nog dat we een optreden moesten geven, dus hadden ik en mijn vriendin een dans verzonnen op het lied 'Mr. Saxobeat' van Alexandra Stan.
Basisschool
Op de basisschool in groep 1 en 2 werden we vaak voorgelezen. We gingen dan ook vaak met de school naar de bieb, daar moesten we op de trap moesten gaan zitten terwijl de leraar een boek voorlas.
Vanaf groep 1 leerden we al Engels en in de bovenbouw begonnen we ook meer Engelse boeken te lezen.
Ik heb op de basisschool meegedaan aan een leeswedstrijd toen ik in groep 7 zat. Ik werd toen tweede.
Voortgezet onderwijs: onderbouw
Ik denk dat mijn smaak in boeken vrijwel hetzelfde bleef toen ik in de onderbouw zat. Dus spannende, grappige, actie en mysterieuze boeken. Bijvoorbeeld boeken met moordzaken.
Als school er niet was zou ik echt nauwelijks een boek hebben gelezen, dus als ik een boek moest lezen moest het wel echt interessant zijn anders zou ik na een paar minuten weer stoppen.
Romantische boeken las ik vroeger wel, maar mijn interesse in zulke boeken is minder geworden.
Ik las niet zo graag. Waarschijnlijk komt dat vooral omdat ik het veel leuker vind om films te kijken. Ik werd ook wel moe van lezen.
Voortgezet onderwijs: bovenbouw
Dan mijn leeservaringen van nu, in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Nu ik ouder ben geworden is mijn smaak in boeken natuurlijk wel veranderd. Niet heel veel. Ik lees nu natuurlijk allemaal boeken van iets van 300 bladzijdes waar ik ook niet blij van word. Het zijn dan meestal van die langdradige mysteries die ik lees. Of als het iets interessants heeft wat je nieuwsgierig maakt.
Ik lees dus nog wel steeds (anders zou ik school niet kunnen halen), maar ik lees niet heel veel vrijwillig. De hoeveelheid dat ik lees is wat ik van school moet lezen, dus niet dat ik in m'n vrije tijd een boek lees. Het is niet zo dat ik geen leuke boeken ben tegengekomen. Boeken zijn soms wel leuk. Voor sommige is het altijd leuk om te lezen, maar voor mij is dat niet echt het geval. Vooral omdat ik er moe van word en het soms echt heel erg saai kan zijn.
De boeken die ik in de bovenbouw wil lezen, zijn ongeveer hetzelfde als wat ik bijna altijd las, maar dan natuurlijk op een hoger niveau, dus mysteries, misdaad, moord, actie en comedy. En als er misschien een boek met romantiek is en die lijkt een leuk en grappig verhaal te hebben, dat ik het misschien wel zal lezen.
Dit was mijn leesautobiografie.